Skip to main content

What is the Difference between Hajj and Umrah?

Ka'bah di Masjidil Haram

The Answer:
Hajj is performed within the period of time which is called “Hajj months”.

According to Hijri calendar, Hajj months are Shawwal, Dhu’l-qada and the first ten days of Dhu’l-hijjah. Hajj can be performed either with or without umrah within these months. Performing Hajj with or without umrah is called “ways of performing hajj.”
The statement of “The time of Hajj is the months Shawwal, Dhu’l-qada and Dhu’l-hijjah, which are called the months of Hajj” is the explanation of the Quranic verse “For Hajj are the months well known” (al-Baqarah, 2:197).

The duty of Hajj starts with entering the state of Ihram. The beginning of it is the month of Shawwal. Those months are called the months of Hajj because a person who enters the state of Ihram in Shawwal can complete the requirements of Hajj until the evening of the tenth (or thirteenth) day of the month Dhu’l-hijjah.

That is to say; the reason why these months are called the months of Hajj is that one is supposed to enter the state of Ihram, which is the first condition of Hajj, only in these months. It is makrooh (abominable) to enter the state of Ihram before these months according to the sects of Hanafi and Hanbali. The following hadith which Bukhari narrated from Ibn Abbas was influential on scholars’ view on this matter: “It is sunnah not to enter the state of Ihram outside the months of Hajj.” (see Zukhayli, al-Fiqh al-Islami, 3/64-65).


According to the sect of Shafii, entering the state of Ihram outside the months of Hajj is accepted for umrah, not for Hajj; because, the Quranic verse “For Hajj, are the months well-known” (al-Baqarah, 2:197) states that one cannot enter the state of Ihram in months other than the months of Hajj. (see ibid., Mughni muhtaj, 1/471, Muhadhdhab, 1/200).

Umrah is the worship which is performed independent of time by doing tawaf around the Kaa’ba after entering the state of Ihram in accordance with its rules and by fulfilling some other religious duties.

Comments

  1. there are alot of difference in hajj and umrah hajj is performed once in a year while umrah is performed whole year http://www.ukhajjumrah.travel/differences-between-hajj-and-umrah/

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sujud saat Prosesi Wisuda

Subhanallah, Allahu akbar, masya Allah ,... itulah komentar-komentar yang terucap terhadap foto ini dalam laman facebook I'm Muslim & I'm Proud . Dalam foto tersebut terlihat seorang wisudawan sedang bersujud, entah sujud syukur atau sedang mendirikan sholat di tengah prosesi wisuda.

Cinta Karena Allah Itu Mempunyai Harga Sangat Mahal, Siapkah Kita Membayarkannya?

Oleh: Abdullah Shaleh Hadrami Cinta karena Allah itu mempunyai harga sangat mahal yang harus dibayar, dan sedikit sekali yang mau membayarnya. Apa harga mahal yang harus dibayar itu? Harga mahal yang harus dibayarkan oleh siapa saja yang mengaku cinta karena Allah, yaitu; SALING MENASEHATI, sebagaimana firman Allah ta'ala dalam surat 103 Al-'Ashr. Seseorang yang mengaku cinta kepada temannya karena Allah maka harus terus menerus mengawasi temannya tersebut untuk saling menasehati dalam kebaikan dan kebenaran. Hal ini jarang dilakukan oleh orang-orang yang mengaku saling cinta karena Allah, dengan alasan khawatir temannya tersinggung, atau khawatir temannya marah, atau khawatir temannya meninggalkannya, dan berbagai macam alasan lainnya.. Jadi, harga mahal yang harus dibayarkan oleh orang-orang yang saling mencintai karena Allah adalah saling menasehati dengan melakukan amar makruf nahi munkar, yaitu saling mengingatkan dan memotivasi untuk menjadi lebih baik

Kisah Bidadari Surga

Bismillahir-Rahmanir-Rahim  Saat aku mengandung putriku, Afnan, ayahku melihat sebuah mimpi di dalam tidurnya. Ia melihat banyak buruk pipit yang terbang di angkasa. Di antara burung-burung tersebut terdapat seekor merpati putih yang sangat cantik, terbang jauh meninggi ke langit. Maka aku bertanya kepada ayah tentang tafsir dari mimpi tersebut. Maka ia mengabarkan kepadaku bahwa burung-burung pipit tersebut adalah anak-anakku, dan sesungguhnya aku akan melahirkan seorang gadis yang bertakwa. Ia tidak menyempurnakan tafsirnya, sementara akupun tidak meminta tafsir tentang takwil mimpi tersebut. Setelah itu aku melahirkan putriku, Afnan. Ternyata dia benar-benar seorang gadis yang bertakwa. Aku melihatnya sebagai seorang wanita yang shalihah sejak kecil. Dia tidak pernah mau mengenakan celana, tidak juga mengenakan pakaian pendek, dia akan menolak dengan keras, padahal dia masih kecil. Jika aku mengenakan rok pendek padanya, maka ia mengenakan celana panjang di balik rok terse